Caledonian Canal

21 maj, 2026 at 18:38

Clachnaharry and Muirtown, Dochgarroch, Loch Ness, Fort Augustus, Kytra, Cullochy, Loch Oich, Laggan, Loch Lochy, Gairlochy, Banavie, Corpach

Vilka namn, eller hur? Nu är vi i djupaste Skottland!

Kanalen är ca 50 sjömil lång och man slussas 35 m upp och sedan ner igen. Den går genom tre sjöar: Loch Ness, Loch Oich och Loch Lochy, där i mellan är det kanal med 29 slussar och 11 swing bridges. I Clachnaharry är det först en swing bridge, som tar hänsyn till rush hour och därför inte öppnar direkt vid 9.00, och så 4 slussar upp. Men först skall ju dom här två ner…

Så det blir ju ganska sent tills Carpe Mare slussar upp. En stund genom lummig grönska och sedan ett tidigt stopp vid den idylliska lilla slussen Dochgarroch får det bli.

Det växer lysande gula buskar lite överallt så här års. Ärttörne! Never heard of! Gorse på inhemska. Stixigt som fanken.

Nu skall Loch Ness korsas. Spejandet efter odjuret är i full gång. Besättningen är på helspänn! Och där, där visar hon sig, Nessy! Bara en kort stund lyfter hon ögonen över vattenytan … hon har utstående ögon!

Skämt åsido. Det är en våg som skepparen skickligt fångar med sin snabba kamera. Men vilket spektakel om detta odjur som inte finns. Utflyktsbåtar fulla med turister från olika länder åker ut på sjön och spanar efter Nessy. Eftersom hon ju såklart inte syns, lägger man in en landstigning vid en gammal slottsruin. Tydligen den mest besökta ruinen i hela Skottland. Vilket PR trick detta är, med monstret. Det har hållit turistnäringens ånga uppe i snart 100 år! Imponerande!

I sydvästra ändan av sjön ligger Fort Augustus. Här är det fullt med folk. Alla skall titta på Loch Ness och beskåda slussningsspektaklet. Som båtgrannar i slussen har det nu tillkommit en hel drös med hyr-motorbåtar. ”No experience required” är uthyrarnas motto. Det är många orangea flytvästar och garanterat inga fendrar i användning. Spännande!

5 slussar upp med ganska vilt vatten.

Han här, eller förresten det är nog en hon, är vår första siktade highland cattle. Söt med sin stooora lugg!

Att gå på hike innebär i dessa trakter att man med jämna mellanrum stöter på en eller flera rymlingar. Dom här är utan tvekan de sötaste rymlingarna.

Morsan fåret finns i närheten och rymmer vidare med ungarna. En infödd vandrare ringer som tur är efter deras ägare, så dom kommer nog till rätta.

Dom här är inga rymlingar med snygga ändå. Många sorters får.

Och såklart ett slott som har varit ett kloster och nu är ett lägenhetshotell. Maffigt!

Loch Oich, det är lochen som ligger högst upp i kanalen, är grund och det är lummigt runtomkring. Riktigt fint! Här stannar besättningen en natt vid en liten brygga. Han den färgglade här nere är också en turistbåt. Han har SUPar, kajaker och till och med en liten segeljolle med som leksaker till kunderna.

Slottsruin såklart … den här är faktiskt lite kuslig…

En sjö till att klara av. Vindriktingen inger hopp om att ett segel kan dras ut och användas men … nej…det går inte. 10 m/s från vänster, 8 m/s från höger men mest 10-12 m/s rätt i snytet. Nåja! Loch Lochy är inte så lång och avslutas med en bit kanal med denna utsikt. Snyggt!

Som avslutning av kanal utmaningen skall det slussas neråt i ”Neptuns Staircase”. Först 8 slussar direkt efter varandra följt av en swing bridge och så två slussar till. Puuuuhhh!

Men först en natt vid Banavie. Det regnar och det regnar.. I bakgrunden Skottlands högsta berg Ben Nevis.

Efter en så kallad ”sea lock”, slussen som släpper ut Carpe Mare i havet igen, njuter besättningen och nog båten också av friheten. Fendrar och fribord är nergäggade av slussgägga men vad gör väl det när Hebriderna hägrar.

(Det här är en annan sluss, inte ”sea locken” men där hade vi fullt upp att slussa…håll tillgodo)