Hejdå Nordsjön!
Pentland Firth, Wick, Inverness
Från Orkney finns det två vägar till Hebriderna. Västerut runt Cape Wrath (man hör på namnet att det kan vara en vresig udde att runda) eller söderut, genom Caledonian Canal. Vädergudarna är väldigt tydliga med vilken väg dom tycker vi borde ta och att vi borde lämna Orkney bakom oss kvickt.

Till Inverness, där ingången till kanalen ligger är det ca 110 nm och det finns bara en hållplats på vägen, staden Wick. Så Wick får det bli. Vattnet mellan Orkney och det skotska fastlandet kallas för Pentland Firth. Om vatten heter ”firth” härikring så betyder det att det kan vara strömt så in i bängen. Carpe Mare skall bara förbi, inte igenom detta stycke vatten, det är neap tide (svaga tidvatten vid halvmåne) och knappt någon vind ännu (lugnet före stormen). Så det mest dramatiska som händer är att två fraktfartyg samtidigt vill korsa vår väg. En från höger och en från vänster. Inte så värst dramatiskt…

I Wick pysslar nog huvuddelen av befolkningen med underhåll av den gigantiska vindkraftparken som ligger strax utanför. I hamnen ligger 70 m långa blad och väntar på att transporteras hit eller dit, delvis på högkant genom dom trånga gatorna.

I Wick kan den som är intresserad också handla sig en kyrka. Hmmmm..

Inklusive spooky kyrkogård…
Nästa dag går färden vidare till Inverness. Ett cruiseship skall tränga sig före. Men vad gör väl det, när regnbågen är så här fantastisk fin.


Inseglingen till Inverness delta visar sig i ett magnifikt kvällsljus.


In genom ett ”sea-lock” och där finns en liten marina. Välkommen till ”Caledonian Canal”! Nu skall alla snören löpa så som det behöver vara i en sluss. Ajajaj!

Inverness är ”the Capital of the Highlands”, har ett pampigt slott och en hyfsat blodig historia. Först var det dom skotska klanerna som bekämpade varandra på ett brutalt sätt och sen var det jacobiterna/skottarna mot engelsmännen. The highlanders förlorade stort vid slaget i Culloden. Har ni läst eller sett er ”Outlander” så kan ni allt om detta.
Hade man någon form av ”castle” och förlorade slaget så brände man hellre ner det än att det hamnade i fiendens händer. Så det finns många slottsruiner härikring. Inverness castle är dock i gott skick igen.


Några bilder från stan…



En av affärerna med alla möjliga tartaner. Varje klan hade sitt eget mönster. Klannamnet står på den vita skylten. Ve dig om du tar fel!

Och så Leakey´s bookshop. En gammal kyrka som numera fungerar som begagnade böcker affär, med öppen spis i mitten och hur många böcker som helst! Lite Harry Potter känsla… Coolt!

Nedan en inblick i den lokala synen på alkoholiska drycker.

Nu blir det broar och slussar i en vecka…och förresten…viste ni att Göta Kanal och Caledonian Canal byggdes samtidigt och att deras byggmästare hjälptes åt med konstruktion och planering?
🤩🏴🏴🏴
Som alltid härligt målande texter och bilder 🥰
Tack för att vi får följa med digitalt
Lite ovanliga ställen ni besöker men intressanta.
Alltid lika trevligt att följa er resa och om ni har tid o möjlighet är ett tips att besöka ”the long and windling road, fyren längst i söder, Mull of Kintyre lighthouse” västra delen av halvön Kintyre.
Caroline o Magnus
Halloj!
Vilken ny och intressant information! Sedan jag började guida har vissa saker fått en ny betydelse i mitt lilla liv, som kul kunskap.
Jag ska börja ta uppdrag för Scandorama och drar iväg på introresa nästa helg. 🙂
Ha det bra där borta! Bara säg om det är något i Staun jag kan göra.
Hej , som vanligt mycket härliga med info text , ha en fin segling .