Kryssningsfartyg på gott och ont

29 mars, 2017 at 00:18

Caribien; St Kitts, White House Bay, Basseterre

St Kitts, kryssningsfartygens favoritö säger guiden. En alldeles ny hamn för superyachts på södra ändan.

En ö som tjänar pengar på tillfälliga besökare. St Kitts har 40000 invånare och tar dagligen emot 2-5 kryssningsfartyg med några tusen gäster på varje. Dessa gäster kommer på morgonen, åker på guidat tur runt ön, strandutflykt med minibuss eller ut på sjön med partykatamaran, och lämnar ön igen före middag. Inga längre relationer, få kommer tillbaka. En annorlunda resenär.

Carpe Mare ligger först i White House Bay. Enda stället där det förhoppningsvis är lite platt vatten. I viken ligger en liten bar med Happy Hour mellan halv fem och halv sex. Seglarna och dom från den närliggande superyacht-marinan samlas och försöker se coola ut. Det är ”very americanajst” men bra musik. Happy Hour innebär 80 spänn för en rumpunch. Ojojoj! Och såhär kommer det att fortsätta och bara bli värre på vägen norrut.

Samma bar dagtid. Plåttak i kombination med stilat möblemang. Dom öppnar 16.00 och då är deras WiFi fri tills dom stänger.

Besättningen gör en utflykt till öns finaste strand. Promenad från superyachternas marina genom ett torrt landskap. Väl framme är stranden packad med italienare som väller ut ur minibussar och på andra sidan stranden är det målgång för en simtävling över sundet från Nevis. Ett dopp och så lifta hem igen på flaket av en minivan.

En sista natt i hamnen i huvudstaden där utklareringen skall göras. Det är söndag. Sista kryssningsfartyget lämnar snart. Dom sista partykatamaranerna och minibussarna lämnar tillbaka sina gäster. Stan är tyst och ganska tom. Några fina blommor…..

Och några fina hus. För det är rent och mestadels välvårdat men känns lite opersonligt.

Förmodligen är det kryssningsfartygens framgångar som visar sig i halvtomma och stängda hotell och resorter på många av öarna…..