Atlanten, dag 1

20 november, 2016 at 17:30

Carpe Mare lämnade hamnen klockan 10.00 ackompanjerad av en mistlur-blåskoncert. Dom övriga svenskbåtarna gav verkligen en ärofylld avskedsuppvaktning. Båten Bengt kommer efter imorgon, dom andra njuter mer av Canarieöarna. Färden inleddes med några timmars motorgång. Helt ok som tillvänjning. Kaskelottvalar hälsade på i två små flockar. En mäktig syn! Sedan blev det till och med lite vind, så i skrivande stund seglar skutan i maklig takt. Segelsättningen är traditionell med genua och stor. Vaktschemat tas på yttersta allvar med tydlig överlämning enligt flottans manér och position, fart, vindrikting och styrka tecknas ner vid skiftbytet. Som lunch intogs varm pastasallad grekisk stil med feta, oliver, broccoli och chorizo. Till kvällen kommer en av de frysta rätterna serveras. Troligen chivapchichi, ratatouille med ris. Ingen har fallit offer för sjösjuka.

Sent from Iridium Mail & Web.