Panama Canal

12 januari, 2018 at 18:35

Panama: Colon, Kanalen, Las Brisas Panama City

Då är då den stora dagen kommen. Kanal-transit-dagen!

Linehandlers är upplockade på lite olika sätt och introduceras i processen. Det är fortfarande oklart vilken båt som ska vara i mitten och ”köra” ekipaget.

Efter lite väntan kommer också dom tre advisors körandes och hoppar geschwint över på var sin segelbåt. Dom bestämmer att den australiensiska segelbåten ska köra eftersom hon har störst motor.

Alla motrar in i kanalen och fram till första ”lock”. Där binder man ihop sig med grannarna till ett paket. Många linor hit och dit blir det. RAN på höger sida och Carpe Mare på vänster sida om Quantum dink.

Och så in i slussen. (Panamakanalen har tre slussar på atlantsidan där man slussas upp och tre på pacificsidan där man slussas ner) Från uppe på kanten av slussen kastas tunna linor med en apnäve i ändan ner på oss sidobåtar. En i fören och en i akter. Dom knyts fast i dom kraftiga linorna som vi har om bord och så kör paketet in i slussen. Gubbarna där uppe knatar med i samma takt som vi kör. På kommando av mitt-advisorn dras dom kraftiga linorna upp till var sin pollare på kanten och läggs fast.

 

I uppåtslussarna ligger båtarna sorterade från stor till liten då man trycks framåt av det inflödande vattnet. Vi har ett fraktfartyg längst fram och en Tunafiskare precis framför oss.

Se upp för dörrarna, dörrarna stängs!

 

Och så strömmar vatten in från underifrån. Jättekonstiga virvlar i vattnet. Som i en stor kokande gryta. Och det går fort!

Linehandlarna Bruno och Nigel är nu på helspänn och ser till att rätt spänning bibehålls….i linorna alltså.

Dom där uppe tar lite paus under tiden och vissa tycker att det är roligt att hamna på bild.

Väl uppe ser man bakåt ner på det mycket lägre vattnet man just kom ifrån. Märklig känsla. På mitt-advisorns visselsignal släpps dom kraftiga linorna ner och vi sidobåtar samlar upp dom. Men vi hänger kvar i den tunna linan med en gubbe på kanten i andra ändan. Dom knatar fint med medans paketet kör in i nästa sluss. Det blir en del motion!

Efter tre slussar är det mörkt och det regnar. Strax utanför ligger några jättestora bojar som man binder båtarna med bredsidan mot. Advisorna blir hämtade med samma geschwinta hopp upp på sin båt. Det blir middag och en del mingel och snack. En blöt kväll men mest för att det regnar och regnar. Mycket trevligt i alla fall att lära känna både våra och RANs linehandlare.

Morgonen blir tidig då det väntar 4 timmars motrande över Gatun lake. Ojojoj, vi får både en advisor och en trainee. Båda ser ”vältränade” ut. Hoppas maten ska räcka och smaka. Svettigt att vara fotograf, köksa och linehandler-hjälpreda i ett. Blandningen av farkoster som kör sida vid sida här är häpnadsväckande.

RANs motor gillar inte fortkörningen och får lite feber. Dom hamnar lite på efterkälken och därmed i en sluss bakom på vägen ner. Tidsschemat här på kanalen är stenhårt. Ingen pardon!

Det sägs att ingen kommer igenom kanalen utan att betala, utom krokodilerna….

Sedan är det då dags för nedslussning i den andra ändan. Här slussas som sagt småbåtarna in först och storbåtarna bakom. Lite skrajsigt är det ju när en sån här jätte kör upp bakom en. Man hoppas att bromsarna tar..

Återigen måste linehandlarna vara på topp och hålla båten i mitten av slussen. Nigel fullt koncentrerad med Mel som stöd. Mycket framgångsrikt ”Kiwi” team i fören.

Här blir man till en turistattraktion också. Hit till Miraflores locks gör många en utflykt för att beskåda slussarna och slussandet. Vi tar kort på dom och dom på oss.

Slutligen är det den sista slussen och Stilla havet ligger precis där utanför. Mäktigt! Här kan det bli lite turbulent eftersom salt och sötvatten bråkar om övertaget.

Linehandlarna lämnar vid Balboa Yachtclub. Dom verkar nöjda och vi är definitivt jättenöjda. Bästa crewn ever! Advisorna hoppar också av med ett berömmande ord om maten på läpparna. Skönt!

Puuuh! Vilken pärs! Och vi är i STILLA HAVET!

För er som planerar att göra samma resa har vi sammanställt ett worddokument hur processen ser ut för att ta sig igenom Panamakanalen utan att lägga pengar på en agent (se länken nedan):

Panamakanal