”Colon”

7 januari, 2018 at 01:20

Panama: Colon

Gasten har lämnat och Carpe Mare fortsätter sin färd till staden som heter Colon och ligger i atlantändan av Panamakanalen. Vad skall man förvänta sig av en stad med det namnet, kan man undra. Mycket skit kanske? Helt rätt. Jääättemycket skit! Om man inte har något väldigt speciellt ärende i Colon, besök inte Colon!

För att gå igenom kanalen utan att använda en agent, som kostar massa pengar, måste man dock besöka Colon. Skulle passa fint med ett coloskop, haha. Alla detaljer kommer i ett nästa inlägg när allt är avklarat så nu bara den luddiga delen av berättelsen.

Carpe Mare och RAN ankrar tillsammans utanför Colon bland alla möjliga olika stora, jättestora och giganstiska fraktfartyg. Inmätaren kommer och mäter att Carpe Mare tyvärr är 2 fot över 50 fots gränsen. Det är dyra fötter det. Därefter en svindlande färd med Tonis taxibåt in till Colon och med hans taxibil till banken. Ta ut en sisådär 15-20 000 spänn i cash, vandra ett kvarter till nästa bank för att lämna in sedlarna där. Känns inte så modernt. Tonis taxibil och -båt tillbaka leder till en totaldusch i ”Eau de Colon”. Härligt!

Olika stora farkoster…

 

RAN har slut på gasol och Johan ror ifatt en gasolfraktare för att låna lite…..nej, bara på skämt. Dom får låna en flaska av oss tills vidare.

 

Det blåser upp och ankringen på ”the Flats” blir väldigt obekväm så beslut fattas att lägga sig utanför Shelter Bay Marina på andra sidan viken. Lite lugnare vatten är det här och man kan smita in i marinan med dingen och tvätta och sånt. Vi måste fixa 3 linehandlers per båt, då man vid transiten genom kanalen måste vara 4 personer utöver skepparen. Via kompisar i marinan hittar vi två ”kiwis” som vill hänga med och RAN har också tur och får napp på ett par holländare. Med lite fix och trix hittar vi var sin till. Puhh! Under dessa 5 dagar i Colon regnar det så in i bängen mycket så det går inte att med ord beskriva. En natt är skepparen ute och öser jollen tre gånger så den inte skall sjunka. Allt är fuktigt och hela världen känns som om den långsamt men säkert börjar ruttna. Man börjar fatta varför det ser ut som det gör i Colon. För detta är torrperioden….

 

Det sista som ska fixas är långa linor och fendrar/däck. Vi lyckas hitta Rick som levererar dessa till Shelter Bay där dom hämtas med dingy.

 

Så nu sitter vi här och samlar oss. En måltid till 6 personer är lagad och en till skall lagas imorgon. Linehandlers sover över under kanaltransiten, advisorn kommer bara på dagen och alla skall ha mat. Det är också mycket viktigt att advisorn får ”a heavy meal” annars blir han trumpen och beställer in mat från land på vår bekostnad och det vill man ju inte vara med om.

Imorgon kväll får vi veta den exakta tiden för vår transit. Vi vet dock att vi börjar den 8/1 på eftermiddagen lokal tid. Genom Gatun locks på kvällen, sedan övernattning i Gatun lake. Nästa dag tidigt, går färden vidare genom Gatun lake, först till Pedro Miguel locks och till slut Miraflores locks. Framåt eftermiddagen den 9/1 är vi nog ute på andra sidan. För den riktigt intresserade går det att följa vår framfart på kanalens webkameror. (gå in på pancanal.com under fliken multimedia)

Här kan ni följa vår position med uppdatering en gång per timme: http://forecast.predictwind.com/tracking/display/CarpeMare

Spännande….